برندزلینک

مرجع لینک

برندهای برتر

افزایش رتبه

افزایش محبوبیت

افزایش ترافیک

فعالیت بدنی روزمره

فعالیت بدنی روزمره

اهداف سلامتی
انتخاب و تداوم فعالیت بدنی روزمره را افزایش دهید.
اینکه مردم اعلام کنند ((روز فعالی داشتند) هر روز بیشتر شود.
فعالیت بدنی در اوقات فراغت افزایش یابد.
نسبت افرادی که هر روز به مدت ۳۰ دقیقه ورزش می¬کنند بیشتر گردد.
مسافرتهای درون شهری از طریق پیاده¬روی و دوچرخه افزایش یابد.
مقدمه:
گزارش انجمن جراحان عمومی در مورد سلامتی و فعالیت بدنی و توصیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها در مورد فعالیت بدنی و سلامت عمومی و جدیدترین دستورالعملهای توصیه-ای دانشگاه طب ورزش آمریکا بر ارزش فعالیت بدنی متوسط برای کسب سلامتی مناسب تأکید می¬ورزند. این گزارشات می¬گیرد. در این فصل این شیوه زندگی به تفصیل توضیح داده خواهد شد.
حقایقی در مورد فعالیت بدنی در زندگی
فعالیتهای بدنی را به سادگی می¬تواند در زندگی روزمره گنجاند . هنگام استراحت، بدن می-تواند نیازهای انرژی خود را برآورده سازد. این امر از طریق سیستم هوازی بدن صورت می¬گیرد که به بدن امکان می¬دهد برای هضم غذا در حضور اکسیژن انرژی تولید کند. از این رو فعالیتهای کم تحرک نظیر نشستن، نواختن موسیقی یا حتی تماشای تلویزیون از لحاظ فنی می¬تواند ماهیت هوازی داشته باشد.
برای تعدیل سطح سلامتی و تندرستی خود، فعالیتها باید بدن را درگیر کنند تا بر یک پایه منظم، بدن بالاتر از سطح استراحت کارکند. یکی از بهترین شیوه¬های انجام این مهم، انجام فعالیت بدنی به عنوان بخشی از برنامه زندگی روزانه می¬باشد. فعالیت بدنی با شدت متوسط در زندگی روزمره که گروههای بزرگ عضلات بدن را درگیر فعالیتهای بدنی هوازی می¬کند اغلب به عنوان فعالیتهای روزانه زندگی در نظر گرفته می¬شود. فعالیتهای روزانه زندگی شامل فعالیتهای روزمره نظیر پیاده¬روی تا محل کار یا مغازه، کارخانه، باغبانی یا کار در حیاط و بالارفتن از پله¬ها می¬باشد.
مزایای سلامتی فعالیت بدنی روزانه
بسیاری از مزایای سلامتی در نتیجه انجام فعالیت بدنی روزانه می¬تواند کسب گردند. شکل ۲ این حقیقت را نشان می¬دهد که خطر بروز بیماری و مرگ زودرس تا حد زیادی از طریق فعالیت بدنی روزانه متوسط کاهش می¬یابد. این شکل نشان می¬دهد که بخش اعظمی از مزایای فعالیت بدنی توصیف شده در این کتاب ناشی از انجام فعالیت بدنی روزانه متوسط است. اگر چه با سایر فعالیتهای شدید مزایای دیگری نیز کسب خواهد شد، اما بهره نسبی بالاتری در مقایسه با فعالیت بدنی روزانه نخواهد داشت.
مزایای فعالیت بدنی روزانه یا متوسط در شکل ۲ نشان داده شده است. هر چه پیکان کوتاهتر باشد.
نشان دهنده مزایای دیگری است که از فعالیت بدنی شدید حاصل می¬شود. حتی انجام فعالیتهای سبک بهتر از انجام ندادن آن است. به قول ضرب¬المثل معروف کاچی به از هیچی که می¬توان از آن در این مورد استفاده کرد.
فعالیت بدنی روزانه آمادگی متابولیکی بدن را افزایش می¬دهد. آمادگی متابولیکی که بیش از این به عنوان آمادگی سیستمهایی تعریف شده¬اند که برای زندگی روزمره کارآمد انرژی لازم را فراهم می¬کند. شاخصهای آمادگی متابولیکی خوب شامل سطح عادی لیپید خون، فشار خون عادی، میزان قند عادی خون و میزان چربی بدنی سالم می¬باشد. با وجودی که فعالیت بدنی روزانه باعث افزایش آمادگی قلبی- عروقی نخواهد شد، اما معمولاً از آن به عنوان مزیت عملکردی نیز نام می¬نهند که در ارتقای آمادگی متابولیکی همراه با مزایای سلامتی و تندرستی مؤثر است.
فعالیت بدنی روزانه مزایای تندرستی نیز دارا می¬باشد. کاهش خطر بروز بیماری و مرگ زودرس مهم هستند، اما کیفیت زندگی نیز به همان اندازه اهمیت دارد. تعدادی از مزایای تندرستی که قبلاً توضیح داده شد ناشی از فعالیت متوسط روزانه است. برای مثال، افرادی که تمرینات تقریباً شدید می¬کنند نشان داده شده است که کمتر می¬خوابند و در صورتیکه بخواهبند یک ساعت بیشتر استراحت می¬کنند. تحقیق بسیار جدیدی نشان می¬دهد که محدودیتهای عملکردی در افرادی که فعالیت نسبتاً متوسط انجام می¬دهند نسبت به افراد کم تحرک بسیار کمتر است. همچنین فعالیت روزانه و به همراه آن آمادگی متابولیکی بدن باعث افزایش عزت نفس و بروز افسردگی و اضطراب کمتر می¬شود.
چه مقدار فعالیت بدنی روزانه کافی است؟
انجمن جرحان عمومی و دانشگاه طب ورزشی آمریکا توصیه¬های اساسی برای فعالیت بدنی روزانه را اعلام کرده¬اند. توصیه انجام فعالیت بدنی روزانه این است که بزرگسالان ۳۰ دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی با شدت متوسط و ترجیحاً در تمام روزهای هفته انجام دهند. پیاده¬روی تفریحی نموه¬ای از فعالیت است که معرف فعالیت متوسط است. جدول ۲ برخی از نمونه¬های دیگر فعالیت¬ها را نشان می¬دهد. انجام فعالیت تقریباً هر روزه توصیه می¬شود زیرا هر جلسه فعالیت در حقیقت مزایای کوتاه مدتی را در پی دارد که در صورت انجام ندادن آن به طور مداوم این مزایا حاصل نخواهد شد.راههای گوناگونی برای تعیین این مطلب وجود دارد که شخص برای کسب مزایای سلامتی آیا به اندازه کافی فعالیت می¬کند

منبع : برندزلینک

www.brandslink.ir

ارسال شده در تاریخ : 5 اسفند 1392 ساعت 18:51

بازگشت به صفحه اصلی مقالات

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده

ارسال نظر

برای ثبت نظر ابتدا با حساب کاربری خود وارد سایت شوید

ارسال کننده
نام ونام خانوادگی : : rezasharif
نام کاربری : gharibe12
تاریخ عضویت : 1 اسفند 1392
تعداد مقالات ارسالی : 577
تعداد لینک ها : 0