برندزلینک

مرجع لینک

برندهای برتر

افزایش رتبه

افزایش محبوبیت

افزایش ترافیک

6 گونه مختلف از مشتریان

6 گونه مختلف از مشتریان



طبقه بندی مشتریان بر اساس روانشناسی:


1- خریداران بی تفاوت و بی اعتنا


     این نوع خریداران 5% از کل خریداران را تشکیل می دهند این ها اصولاٌ خریدار


نیستند،بدبین، ایرادگیر و اغلب افسرده یا بی علاقه هستند.


     برای اینها هیچ تفاوتی ندارد که کالای ما خوب است؛ و یا ارزان است. حتی اگر کالایخودمان را بخواهیم مجانی نیز بدهیم او اهل خرید نیست.


2- خریداران حتمی


     از جانب دیگر طیف خریداران بی تفاوت به مشتریان حتمی و مطمئن بر می خوریم که این مشتریان نیز فقط 5% از مشتریان را تشکیل می دهند .


 این مشتریان:


   دقیقاٌ میدانند چه چیزی را می خواهند  دقیقاٌ می دانند که چه قیمتی را حاضرند پرداخت کنند اگر کالای مورد علاقه او را داشته باشیم از معامله کردن با آن لذت خواهیم برد.توجه کنیم وقتی با اینگونه مشتری روبرو شدیم بهتر است دقیقاٌ آن چیزی را به اوبفروشیم که می خواهد؛ سعی نکنیم کالای متفاوتی را به او بفروشیم.


 


3- خریداران تحلیل گر


     این خریداران از وسعت بیشتری برخوردار هستند. 25% از خریداران اینگونه هستند. نکته مهم برای این خریداران دقت و مطابقت کردن است.  آنها به اعداد، شماره ها، جزئیات و مشخصات کالایی که می خرند توجه کامل دارند.


      اگر با اینگونه افراد مواجه شدیم آرام بگیریم، از تعمیم دادن اجتناب کنیم. دقیق ومشخص صحبت کنیم. هر چه دقیق تر و روشن تر صحبت کنید این گونه افراد احساس راحتی بیشتری می کنند.


4- خریداران رابطه گرا


       خریداران رابطه گرا در حدود 25% از کل خریداران را تشکیل می دهند . این افراد تا حدودی خویشتن دارهستند. با این مشتریان کنار بیایید، باید آرام بگیریدو به تدریج پیش بروید. این افراد به اشخاص بهای فراوانی می دهند ، آنها به این که دیگران چه فکری درباره کالایشان میکنند اهمیت می دهند. برایشان مهم است که کالائی مثل مکسوی (با اعتبار مکسوی) داشته باشند. این افراد نگران حرف مردمند . برای برخورد با این مشتریان از مشتریانی که قبلا از شما خرید کرده واز کالای شما راضی هستند استفاده کنید.


5- خریداران وظیفه گرا


     پنجمین دسته از خریداران که ممکن است ما با آنها برخورد کنیم؛ خریداران شغل گرا و یا وظیفه گرا هستند آنها ویژگی یک مدیر را دارند. 15% از مشتریان اینگونه اند.


     اینگونه مشتریان صریح، رک و ناشکیبا هستند و می خواهند به اصل مطلب بروند آنها تجارت مآب و به شدت عمل گرا هستند و بیشتر از هر چیز به نتیجه فکر می کنند:


-        این برای من چه سودی دارد


-        چه کالایی را می فروشید


-        کالایتان چه می کند


-        قیمت آن چقدر است


-        چقدر می تواند مطمئن باشد که به موقع کالا را تحویل دهید


-        زمان تحویل چقدر طول می کشد


در برخورد با این مشتریان مستقیماٌ به اصل مطلب بروید.


6- خریداران اجتماعی و معاشرتی


     آخرین دسته از مشتریان ، اجتماعی و معاشرتی هستند.


     شخصیت آنها برون گرا است . او دوست دارد با دیگران کار کند و با کمک آنها به نتیجه دلخواه برسد.این مشتریان به موقیعت اجتماعی و دستیابی به موفقیت اهمیت بسیاری میدهندو به سبب ماهیت برون گرایی که دارند توجه اصلی به خودشان و بعد به سایرین دارند.او دوست دارد درباره خودش و شما حرف بزند او مایل است به نتیجه و فایده خرید از شما فکر کند.آنها اغلب خون گرم، معاشرتی و علاقه مند به شما هستند و سوالات


فراوان می کنند.


برندزلینک


www.brandslink.ir

ارسال شده در تاریخ : 12 دی 1392 ساعت 21:41

بازگشت به صفحه اصلی مقالات

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده

ارسال نظر

برای ثبت نظر ابتدا با حساب کاربری خود وارد سایت شوید

ارسال کننده
نام ونام خانوادگی : :
نام کاربری :
تاریخ عضویت : 11 دی 1348
تعداد مقالات ارسالی : 28
تعداد لینک ها : 65